Sorry, your browser is not supported. Please use a modern browser like Chrome, Firefox, Safari or Edge.

Eric Sleichim

Een leven voor de saxofoon

Sinds 1983 staat de naam Eric Sleichim garant voor zeer verrassende composities voor theaterstukken, choreografieën, performances, films, kunstvideo’s, tentoonstellingen en concerten, die hij in opdracht van zeer diverse organisatoren schrijft.

Sleichim studeerde aan de conservatoria van Brussel en Luik. In de jaren ’80 richtte hij samen met Thierry De Mey, Peter Vermeersch en Walter Hus de groep Maximalist! op, die samen met de eerste producties van Anne Teresa de Keersmaeker en Wim Vandekeybus de internationale podia veroverde. In 1988 roept hij BL!NDMAN in het leven, een saxofoonkwartet met traditionele bezetting dat nieuwe speeltechnieken ontwikkelt en het repertoire voor het instrument gevoelig uitbreidt. Hij treedt met zijn saxofoonkwartet met grote regelmaat op in binnen-en buitenland, waar hij ook workshops geeft gebaseerd op niet-conventionele technieken.
Als componist-saxofonist verwerft Sleichim internationale faam door de ongebruikelijke wijze waarop hij het instrument benadert; hij maakt zowel gebruik van snerpende veertjes, klanken van kleppen, plof- en smakgeluiden als van de tonale kwaliteiten van de saxofoon. Wat traditioneel als bijzaak wordt beschouwd, verheft hij tot hoofdzaak en creëert er, vaak in combinatie met andere kunstvormen, nooit eerder gehoorde klankwerelden mee.

Midden jaren negentig slaat Eric Sleichim een brug met andere disciplines en legt hij zich voor het eerst toe op multimediale voorstellingen. Als componist maakt hij muziek bij theatervoorstellingen en schrijft hij originele scores voor live begeleiding bij stille films. Ook werkt hij samen met choreografen als Meg Stuart en Anne Teresa de Keersmaeker. Voor Jan Fabre maakt hij de electro-akoestische score bij de video-installatie/performance Angel of Death, – die hij ook live uitvoert – en voor L’Histoire des Larmes waarmee Fabre het Festival d’Avignon in 2005 opent. Fabre schrijft op zijn beurt de originele tekst voor Sleichims muziektheater Men in Tribulation voor het KunstenFestivalDesArts en het HollandFestival.

In zijn speurtocht naar onontgonnen mogelijkheden voor de saxofoon doorkruist Eric Sleichim alle tijdperken, en concentreert zich rond de wisseling naar de 21ste eeuw op de oude muziek. In 1999 bewerkt hij Bachs Koraalpartita’s voor orgel tot een lezing voor saxofoons, BL!NDMAN plays BACH wordt een succesproductie die meermaals door Philippe Herreweghe wordt uitgenodigd. Daaropvolgend arrangeert hij voor Multiple Voice polyfone werken van de 12de tot 17e-eeuw waarin het saxofoonkwartet zichzelf door middel van een delay-systeem vermenigvuldigt tot 36 stemmen en laat hij in Chromatic Variations zijn bewerkingen voor de saxen van chromatische motetten polyfoon versmelten met een countertenor.

IN 2013 legt hij zich toe op de tubax, een nieuw saxofoontype met ultra-laag bereik. Samen met het saxofoonkwartet, speelt hij hiermee o.a. in 32 Foot / the Organ of Bach gloednieuwe arrangementen van de monumentale orgelwerken van J.S.Bach.

Elektronica neemt binnen Sleichims compositie een steeds prominentere plaats in. Gebruik van delay en real- time vervormingen openen een nieuwe dimensie in het klankenspectrum van de saxofoon.

Het nieuwe millennium markeert ook een periode van veelvuldige opdrachten voor uitgebreidere bezettingen, en in het bijzonder met intussen de 4 BL!NDMAN kwartetten: BL!NDMAN [sax], BL!NDMAN [drums], BL!NDMAN [strings] en BL!NDMAN [hybrid].

Van 2006 tot 2010 is Sleichim gedurende vier jaar componist in residentie in het instituut voor elektro-akoestische recherche Le Grame in Lyon. In 2007 is hij curator van het muziekfestival Music@Venture in deSingel & Amuz. In zijn programma, dat is opgebouwd rond uitsluitend levende componisten, laat hij elektronica, andere kunstvormen en jonge musici uitvoerig aan bod komen. Bovendien wordt Sleichim in 2011 ook huiscomponist van het Antwerpse museum MAS.

In 2007 maakt hij voor het eerst muziek voor een voorstelling van Ivo van Hove, een samenwerking made in heaven, met intussen maar liefst 16 voorstellingen, die nog steeds voortgezet wordt met als recentste project de London West End productie The Shining. Bij vele van deze voorstellingen schrijft en arrangeert Sleichim muziek die door de BL!NDMAN kwartetten live gebracht worden, waardoor hij en BL!NDMAN ook in het theatercircuit internationale bekendheid verwerven.

In 2012 werkt Eric Sleichim een jarenlange samenwerking uit met het HISK waarbij beeldende kunstenaars, jonge componisten en muzikanten van BL!NDMAN in dialoog gaan en samen een creatie maken: het project wordt BL!SK gedoopt, het latere MOLECULE. In dezelfde geest zet hij in 2023 het ambitieuze en verbindende 5-jarig programma Parliament of Angels op, dat artiesten en studenten van nationale en internationale partners als IRCAM, Canterbury Christ Church University, Koninklijk Conservatorium Den Haag, Beeldende Kunstacademie Den Haag, Art of Sound Den Haag, Art and Sience Den Haag, MATA Festival NY en het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, verenigt.

In 2020 tijdens de voorbereidingen van het triple album “ICONS, The American Minimalists”/nl/watch-and-listen/icons-album, valt de wereld in een lockdown. Eric Sleichim blijft in die periode met zijn musici werken, maakt lockdownvideo’s gerelateerd aan de op til staande release van het triple minimalisme-album met vroeg werk van Reich, Glass en Riley en organiseert hij repetities en opnames wanneer hij maar kan. In 2023 vindt de release uiteindelijk plaats en toeren de kwartetten met verschillende programma’s met het vroege werk van drie iconische minimalisten Steve Reich, Philip Glass en Terry Riley.

Tot op de dag van vandaag, blijft Sleichim zich toeleggen op vernieuwende concerten voor de kwartetten en het hele collectief, en componeert en werkt hij samen met andere ensembles en gezelschappen van verscheidene disciplines. In 2023 en 2024 brengt hij onder andere het werk van Moondog en Kajia Saariaho met bezettingen uit de verschillende kwartetten.

Met BL!NDMAN neemt Eric Sleichim verschillende albums op. Poortenbos (1992) een suite voor saxofoonkwartet, Dust Makes Damage (1998) een bloemlezing van hedendaags werk uit 10 jaar BL!NDMAN. Daarnaast is Sleichim o.a. met Steve Lacy te horen op Antonyms (1994), met Ictus op de CD’s Terry Riley: In C en David Shea with Ictus alsook op Maximalist! en Thierry De Mey/UNDO en meerdere X-legged Sally albums. Universal Music bracht met BL!NDMAN 4 albums uit met muziek, bewerkingen en concepten van Sleichim: BL!NDMAN plays BACH (2000) de transscripties van Bachs vroege orgelpartita’s worden wereldwijd gereleased, Multiple Voice (2002) de polyfone werken van de 12 tot de 16e eeuw op saxofoon wonnen de Klara Muziekprijs 2003 voor beste Belgische productie, MAX!MAL BL!NDMAN (2004) nooit eerder opgenomen werken van het legendarische ensemble Maximalist! uitgevoerd door BL!NDMAN, Mozart Machine (2006) waarin Sleichim Mozarts schunnige canons van achter de grendels haalde en duchtig te lijf ging met vrouwenstemmen en saxen. Onder de vleugels van het gerenommeerde muzieklabel Warner Classic worden de 7 BL!NDMAN albums gebundeld tot de 7-delige box BL!NDMAN Collected en 3 nieuwe albums worden uitgebracht: 32 Foot / The Organ of Bach (2013), een opvolger van het succesalbum BL!NDMAN plays BACH, waarin BL!NDMAN [sax] en Eric Sleichim op tubax verworden tot een menselijk orgel bewogen door adem, Water & Fire / Handel Revisited (2017) waarvoor Eric Sleichim en organist Reitze Smits de Water Music suite en Music for the Royal Fireworks arrangeren voor saxofoonkwintet en groot orgel, en tenslotte ICONS, The American Minimalists (2023), een driedubbel album met vroege werken van Terry Riley, Philip Glass en Steve Reich, uitgevoerd door het gehele BL!NDMAN ensemble. Een volgende release bij Warner classics wordt Moondog Revisited

 
 

Projecten geconcipieerd door Eric Sleichim (Componist/Arrangeur/Musicus)
Visiting the Sound
Five movements for Beuys
Poortenbos
Welded Reed, Painting Lips
Motus
Verwicklungen / Les Anamorphoses (DOCUMENTA IX)
Momentum
A Page of Madness
Ik wil Alaska zijn
Steamboat Bill Jr.
Aleatoric Variations I & II
Dust Makes Damage
La Chute de la Maison Usher
BLINDMAN plays BACH
Multiple Voice
Chromatic Variations
Mozart Machine
BL!NDMAN Electric
Isotropes
Doppelquartett mit Henry
SAX-5-SOLO
Angel of Death
White Noise, white smoke
RE-MAX
In Similar Motion
SINGLEBODYNOISE
Critical Band
20×20
44 Harmonies
BL!NDMAN & Huelgas
MAX!MAL BL!NDMAN
Minimal BL!NDMAN
Red Right Wrong
Raum
S*CKMYP
Announced Movements
La Grande Suite
BL!NDMAN plays BUXTEHUDE

Melting Wax
SECRET MASSES
BLUE IN THE FACE
Totem
Crosstalks
Turntables for Voices
Defiant Angels
SECRETS OF A SOUL
Kwadratur #1 Globus
Kwadratur #2 Transfo
Kwadratur #3 Cube
Surrealistic Cinema
MORGEN!
Poortenbos II
32 Foot / The organ of Bach
WATER & FIRE / Handel Revisited
WATER & FIRE with Decap Musicbot
30 JAAR BL!NDMAN
WINGS
SUNRISE Concert
Rasch
STYLUS FANTASTICUS
Beethoven Scratched
UTOPIA::47 – a very last passion
Helse Tijden – Chagrin d’Amour
Whiplash
BEYOND / BEHIND
Darkness into Light
Sacred Places, Sacred Books
Arsenal
Compositie voor Adolph Saxjaar 2014 MIM Brussel
Stream of Conciousness
FUNDAMENT
Cosmopolis
The Valley
Lam Gods
ICONS, The American Minimalists
BL!NDMAN plays MOONDOG

 

Producties met Ivo van Hove
Romeinse Tragedies
Teorema
Ludwig II
Edward2
The Fountainhead
Kings of War
Les Damnés
Obsession
Network
Een klein leven
ELECTRA/ORESTES
Age of Rage
The Damned
Ingolstadt (Burgtheater Wien)
A little life
The Shining (London West End)