MULTIPLE VOICE
1 CD 17 €
2 CDs 32 €
+ verzendingskosten
België: 4 €
Europese Unie: 8 €
Rest van de wereld: 15 €
- stuur uw bestelling, naam en adres naar info@blindman.be
- schrijf het juiste bedrag over op onze rekening IBAN BE71-7340-3344-1969 (BIC: KREDBEBB)
- zodra wij de betaling ontvangen versturen wij uw bestelling per post
In Multiple Voice biedt het BL!NDMAN SAXOPHONE QUARTET een intense combinatie van hedendaagse muziek en middeleeuwse polyfonie. Door nieuwe en oude muziek in elkaar te laten overvloeien, worden eeuwen relatief en wordt het besef van historische tijd opgeheven. Dankzij het gebruik van overdubbing (of elektronische spatialisatie in de live versie) vermenigvuldigt het kwartet de vier stemmen tot een indrukwekkend klanktapijt, dat een Ockeghem en een Josquin even grootstedelijk laat klinken als Harvey’s muziek: modern en sacraal tegelijk. Voeg aan diezelfde sacraliteit het specifieke karakter van de saxofoons toe, en je zou Josquins ontroerende Déploration de Joannes Okeghem bijna als onvervalste blues kunnen horen klinken.
compositietechnieken
Hedendaagse werken hebben altijd eeuwenoude compositietechnieken weerspiegeld. De organum-techniek van Leoninus en Perotinus, waarbij de stemmen zich parallel ontwikkelen, de 13e-eeuwse hocket-techniek waarbij de melodische lijnen over verschillende instrumenten worden verdeeld, en ook de imitatiecanon die, letterlijk of niet, thema’s meerdere keren herhaalt. Palindrome is een puur hocketstuk, terwijl Ricercare **Una melodia evolueert van een letterlijke canon naar een canon door augmentatie. Organum verwijst naar de Notre Dame School van Leoninus en Perotinus, terwijl Four2 het horizontale denken van de 15e-eeuwse polyfonie tot het uiterste doorvoert.
Prijswinnaar Belgische klassieke radio Klara voor beste nationale release 2003
CD SOLD OUT
Eric Sleichim: concept & arrangementen
Paul Van Nevel, Eugeen Schreurs: muzikaal advies
BL!NDMAN [sax]
Koen Maas: sopraan saxofoon
Eric Sleichim: alt saxofoon
Piet Rebel: tenor saxofoon
Raf Minten: bariton saxofoon
Universal Music, 2002, ref 472596-2
Tracklist
Leoninus, 1160-1180, Viderunt Omnes (Part I) – organum, 4 sax (1’48)
Perotinus, 1170-1220, Viderunt Omnes (Part I) – organum, 24 sax (3’45)
Johannes Ockeghem, c 1410 -1497, Deo Gratias – canon, 36 sax (5’52)
Thierry De Mey, 1984, Palindrome – hoquetus, 8 sax (6’22)
Pierre de la Rue, c 1460-1518, Myn hert altyt heeft verlanghen – canon, 4 sax (1’59)
Anonymous, 13th century, Motets CII & CIII – hoquetus, 4 sax (2’10)
Dominique Phinot, 1510-1556, Adieu Loyse – canon, 8 sax (1’19)
John Cage, 1990, Four2 – polyphony with aleatoric time shifting, 20 sax (6’53)
Johannes Ciconia, 1370-1411, Le Ray au Soleyl – puzzle canon, 4 sax (1’56)
Johannes Mouton, 1458-1522, Salve, Mater Salvatoris – canon, 4 sax (3’23)
Jonathan Harvey, 1987, Ricercare una melodia – canon, 1 sax (5’10)
Eric Sleichim, 1992, Organum – organum, 4 sax (5’26)
Josquin des Prez, 1440-1521 – Qui Habitat, canon, 24 sax (5’00)
Josquin des Prez, 1440-1521, La Déploration de Joannes Okegem – cantus firmus technique, 5 sax (4’25)
Knut Nystedt, 1988, Immortal Bach (after Komm, süsser Tod, J.S. Bach, ) – augmentation canon, 20 sax (4’36)
Pers
‘Dé revelatie op de openingsdag van Brugge 2002’- Geert van der Speeten, De Standaard
‘Stemmen worden elektronisch verdubbeld, maar de elektronica maakt de muziek niet koud. Had Johannes Ockeghem ooit een saxofoon gehoord, hij zou zijn canons voor deze instrumenten geschreven hebben, zò klonken de saxen als menselijke stemmen.’ – Inge Schelstraete, Contra
‘Het BL!NDMAN concept is eenvoudig, maar efficiënt. Nieuwe muziek wordt naast oude muziek geplaatst en beide vloeien schijnbaar naadloos in elkaar over. Eeuwen worden relatief, ieder historisch tijdsbesef lijkt opgeheven… Zo kon je een Ockeghem en een Josquin horen die net zo grootstedelijk klonken als Harvey’s werk. Dankzij het specifieke klankenspectrum van de saxofoons klonk Josquins ‘Déploration de Joannes Okeghem’ als onvervalste blues.’ – Jan Vandenhouwe, De Standaard, 1/3/2002
‘Een tweede spannende ervaring kon het publiek beleven in Ijzendijke, waar het Bl!ndman kwartet plaatsnam rond het kunstwerk Athanor. Multiple Voice als titel van dit concert zegt al veel. Het is een totaalbelevenis, waarin de klanken van vier ‘?moderne’ instrumenten het polyfonische klankmateriaal uit middeleeuwen en renaissanance bewerken. Bij sommige werken heb je de indruk dat er een groot orgel speelt, waarbij verschillende registers worden uitgetrokken. Deze muziek moet je niet bespreken, je moet het ondergaan. ‘ – Jeanette Vegouwen, nav Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen