Sorry, your browser is not supported. Please use a modern browser like Chrome, Firefox, Safari or Edge.

MOZART MACHINE

Canons and fugues
Universal Music, 2006 catalogue 476 3135, 2006

1 CD 17 €
2 CDs 32 €

+ verzendingskosten
België: 4 €
Europese Unie: 8 €
Rest van de wereld: 15 €

  1. stuur uw bestelling, naam en adres naar info@blindman.be
  2. schrijf het juiste bedrag over op onze rekening IBAN BE71-7340-3344-1969 (BIC: KREDBEBB)
  3. zodra wij de betaling ontvangen versturen wij uw bestelling per post

In Mozart Machine rijgen vocale canons en instrumentale fuga’s zich aaneen tot een ketting die, als een virtueel oratorium, vertelt over Wolfgangs lotgevallen en gemoedstoestanden. Vanaf zijn eerste experimenten in 1764, toen hij als wonderkind zijn eerste fuga (KV15) in Londen schreef, tot zijn laatste meesterwerk (KV626), dat hij in de laatste dagen van zijn leven in Wenen bedacht, begeleiden we Mozart op zijn reis van fascinatie voor de toen al lang achterhaalde polyfone stijl. Toen Amdeus kennismaakte met het werk van J.S. Bach, wat pas in 1782 gebeurde, leidde dit tot een serieuze omwenteling in zijn creatieve proces. Hij stortte zich vol overgave op het componeren van canons en fuga’s en slaagde er in korte tijd in om de archaïsche stijl meesterlijk te integreren in zijn eigen kunst. De hier gespeelde werken geven aan hoe uitzonderlijk goed deze glorieuze componist vorm en passie wist te verenigen.

BL!NDMAN en Mozart
Aanvankelijk leek Mozart absoluut verboden terrein voor een saxofoonkwartet.Met BL!NDMAN zochten we naar klankcombinaties om de muzikale structuren zo transparant mogelijk weer te geven en de spiritualiteit van zijn werk te interpreteren met hedendaagse instrumenten.In de fuga’s verwijst de bronsachtige klank van de saxofoons naar het orgel – dat Mozart beschouwde als ‘de koning der instrumenten’ – terwijl het samen met de hoge vrouwenstemmen in de canons doet denken aan de bassethoorns waar hij zo van hield.
Onze gerichte zoektocht door het meesterschap van zijn polyfone werk leidde ons naar een ontroerende ontmoeting met dit muzikale genie wiens dood veel te vroeg kwam. Deze bloemlezing is het rechtstreekse resultaat van twee eerdere opnames met het saxofoonkwartet BL!NDMAN: koraalpartita’s op BL!NDMAN plays Bach en de retrospectieve van drie eeuwen polyfoon repertoire op Multiple Voice.

Eric Sleichim: concept en arrangementen

BL!NDAM [vox]
Els Van Laethem, Emilie De Voght, Sarah Abrams, Griet De Geyter: sopraanstemmen

BL!NDAM [sax]
Koen Maas: sopraansaxofoon
Eric Sleichim: altsaxofoon
Piet Rebel: tenorsaxofoon
Raf Minten: baritonsaxofoon

Universal Music, 2006, ref 476 3135

Tracklist

1. Caro bell’idol mio KV 562 (3’18) Vienna 1788, 4 sopranos 2 saxophones
2. Untitled KV 15z (2’06) London 1764, saxofoonkwartet
3. Kyrie KV 89/73k (4’51) Rome 1770, 3 sopranos 2 saxophones
4. Chorale KV 620 (3’00) Vienna 1791, saxophone quartet
5. Leck mich im Arsch KV 231/382c (1’34) Vienna 1782, 4 sopranos 2 saxophones
6. Alleluia KV 553 (1’41) Vienna 1788, 4 sopranos 2 saxophones
7. Gigue KV 574 (1’45) Leipzig 1789, saxophone quartet
8. Lacrimoso son’ io KV 555 ((1’36) Vienna 1788, 4 sopranos 2 saxophones
9. Nascoso è il mio sol KV 557 (2’00) Vienna 1788, 4 sopranos 2 saxophones
10. Difficile lectu mihi mars KV 559 (1’50) Vienna 1788, 4 sopranos 2 saxophones
11. Fugue KV 401/375e (6’04) Salzburg 1773, saxophone quartet
12. Heiterkeit und leichtes Blut KV 507 (0’46) Vienna 1786, 4 sopranos 1 saxofoon
13. Auf das Wohl aller Freunde KV 508 (0’35) Vienna 1786, 4 sopranos 1 saxofoon
14. Ach! zu kurz KV 228/515b (1’30) Vienna 1785, 4 sopranos 2 saxophones
15. Zwei kleine Fugen KV 154a/Anh. A61, A62 (1’06) Salzburg 1772, saxophone quartet
16. Vier Rätselkanons KV 89a II/73r (4’07) Bologna 1770, 4 sopranos 2 saxophones
17. Fugue KV 394/383a (4’15) Vienna 1782, saxophone quartet
18. Selig, selig KV 230/382b (2’30) Vienna 1782, 4 sopranos 2 saxophones
19. Ouverture KV 399/385i (2’37) Vienna 1782, saxophone quartet
20. Sie ist dahin KV 229/382a (3’08) Vienna 1782, 3 sopranos
21. Kyrie KV 626 (2’29) Vienna 1791, saxophone quartet
22. V’amo di core KV 348/382g (2’17) Vienna 1782, 4 sopranos 2 saxophones
23. Adagio KV 410/484d (3’05) Vienna 1782, 3 saxophones
24. Vierstimmiger Kanon KV deest (5’03) Vienna 1786, 4 sopranos

totale tijd 1’16

Pers

Heldere stemmen, sonore saxofoons en ragfijne canons; mooi gedaan en aangenaam om naar te luisteren.
Maarten Beirens – De Standaard – 30/01/06

Im Wechselspiel mit den hervorragenden Sopranistinnen besorgten BL!NDMAN eine Aufführung auf dem allerhöchsten Niveau. Dieser fabelhaft austarierte, kontemplativ in sich ruhende Mozart wirkt in seiner nüchtern konzentrierten Klarheit, der spürbaren Liebe zum Detail und dem freien Klangsinn bemerkenswert ausgereift. Authentizitätsfragen stellen sich da keine mehr.
Stefan Michalzik – Frankfurter Rundschau – 19/04/06

Après Bach, les saxophonistes du Blindman Quartet partent à la découverte de Mozart, et le résultat est à nouveau atypique, hors des habitudes et des attentes. Les fugues et les canons alternent avec des pièces d’origine religieuse et le soufle des instruments se mêle à celui d’un ensemble vocal féminin. Puristes s’abstenir,… mais les curieux seront ravis.’
Michel Debrocq – Le Soir 01/02/06