Sorry, your browser is not supported. Please use a modern browser like Chrome, Firefox, Safari or Edge.

A Page of Madness

Kurutta Ippeiji
[sax] + Eric Sleichim

In de zomer van 1972, bijna een halve eeuw nadat hij gemaakt werd, beleefde de avant-garde film Kurutta Ippeiji van de Japanse regisseur Teinosuke Kinugasa zijn Europese première. Een ongewone film met een al even ongewone en bewogen voorgeschiedenis. Na een korte bioscoopcarrière in de herfst van 1926 werd de film na een brand in de Shimogamo-studio’s als onherroepelijk verloren beschouwd. Bij toeval ontdekte de regisseur in 1971 op zijn eigen zolder een negatief van de film. Voor een verbluft en enthousiast publiek kende de film zijn hernieuwde première. Onmiddellijk werden vergelijkingen gemaakt met Caligari en Eisenstein, ook al was het moeilijk om de film te duiden en in een herkenbare context te plaatsen.

Kurutta Ippeiji speelt in de jaren twintig in een psychiatrische kliniek. Hoofdpersonnage is een oudere man, een vroegere matroos wiens ongelukkige vrouw waanzinnig werd. Uit schuldbesef en om ongemerkt in haar buurt te zijn, werkt hij als conciërge in de inrichting waar zij geïnterneerd is.

Eric Sleichim hecht een groot belang aan de technische en akoestische veelzijdigheid van de saxofoon. Hij gaat voortdurend op zoek naar nieuwe klankkleuren en compositietechnieken. De compositie voor Kurutta Ippeiji geïnspireerd op de spanningsbogen binnen het traditionele Noh-theater en Kabuki, respecteert de essentiële stiltes in de film en integreert door een niet-conventioneel gebruik van de vier saxofoons, het typische percussiegeluid van Japanse drums en shakuhachi-fluiten. De Japanse tragiek in het licht van een uitermate modernistisch expressionisme.

Deze voorstelling werd in 1995 door het vooraanstaande Japanse magazine ‘On Stage’ geselecteerd als één van de drie beste concerten in Japan in dat jaar.

Eric Sleichim: artistieke leiding, concept en compositie

BL!NDMAN [sax]
Koen Maas: sopraansaxofoon
Eric Sleichim: altsaxofoon
Piet Rebel: tenorsaxofoon
Raf Minten: baritonsaxofoon

Philippe Van Leer en Xavier Yerlès: speciale geluidseffecten
Diederik De Cock: geluidstechnicus
Veerle Vaes: productieleiding

een BL!NDMAN-productie, in opdracht van Ars Musica, in coproductie met het Koninklijk Filmarchief Brussel.

A PAGE OF MADNESS (1926)
lengte: 60 min (18 beelden/sec) 16mm
archief: koninklijk filmarchief brussel

Shin Kankaru-ha Eiga Renmei: productie
Teinosuke Kinugasa: productie en scenario
Kohei Sugiyama: fotografie
Seyo Ozaki en Kasaku Hayashi: set

Masao Inouethe: acteur, de bewaker
Yoshie Nakagawa: actrice: zijn vrouw
Agako Jijima: actrice: zijn dochter
Hiroshi Nemoto: acteur: een jonge man
Misao Seki: acteur: de dokter
Eiko Minami: acteur: de danseres

Agenda

2002
09 Feb
Huis aan de Werf
Utrecht (NL)
2001
28 Jul
org. Zeitfluss Festival
Salzburg (AU)
1996
02 Sep
Theaterhaus Gessner
Zürich (CH)
01 Sep
Theaterhaus Gessner
Zürich (CH)
30 Jan
DE SINGEL
Antwerpen (BE)
1995
22 Nov
Kinoteka
Ljubljana (SI)
22 Sep
European Filmfestival
Osaka (JP)
18 Sep
Festival Konda lota
Tokyo (JP)
1994
11 Nov
Fundacion carlos de amberes
Madrid (ES)
10 Nov
Fundacion carlos de amberes
Madrid (ES)
13 Okt
Vooruit (org. Het Filmgebeuren)
Gent (BE)
04 Aug
Sommerscene
Salzburg (AU)
09 Jun
LantarenVenster
Rotterdam (NL)
26 Mei
Zaal België
Hasselt (BE)
03 Mei
Stuc
Leuven (BE)
20 Mrt
Flagey (org. Ars Musica)
Brussel (BE)

De filmhandeling in Kurutta Ippeiji vertoont lacunes, heden en verleden, dromen en wensvoorstellingen, hallucinaties, herinneringen en realiteit vloeien nauwelijks afgebakend in elkaar over. Benauwend heftige gevoelens vinden een uitdrukking zonder dat er een ondubbelzinnige mededeling ontstaat en de vormgeving met versnellende montage, dubbelbeelden, abrupte zwenkshots en vertekenende lenzen heeft optisch gezien een even meeslepend als verwarrend effect. (Naar Marianne Lewinsky).