BL!NDMAN [strings]
Met de uitbreiding naar BL!NDMAN [strings] waagde het BL!NDMAN collectief zich tot een zoektocht naar vernieuwing bij een van de meest gekozen uitvoeringsvormen in de muziekwereld: het strijkkwartet. BL!NDMAN [strings] ontstond als een jong en veelbelovend vrouwelijk viertal dat het licht zag in de zomer van 2012. De vier jonge musici ontwikkelden samen met Eric Sleichim een repertoire van hedendaagse muziek met nieuwe muzikale dialogen en uitvoeringspraktijken. Via een intensieve studie aan de ProQuartet, een professionele kwartetopleiding in Parijs, gingen ze in de leer bij gevierde kwartetten waaronder Pražák Quartet, Alban Berg Kwartet, Talich Kwartet, Artis Kwartet en het Artemis kwartet. Dat leidde tot succesvolle samenwerkingen met onder andere Stéphane Orlando en Toshio Hosokawa en uitvoeringen van onder andere Schubert, Shostakovich, John Kinsella en van Beethoven op festivals zoals Cordes en Ballades, Musiqu’3, Musique en Quatuors, Festival l’Europe en Pays de Fayence.
Met de individuele residenties en projecten heeft BL!NDMAN [strings] een eigen identiteit en vaart het een unieke koers. Naast samenwerkingen met andere kunstenaars, ontstaan er de laatste jaren ook meer voorstellingen samen met de andere kwartetten van BL!NDMAN. In het immersieve Totem (2011) bewerken ze samen met BL!NDMAN [drums] draaitafels tot onuitputtelijke klankobjecten. In 2016 creëerden ze samen met BL!NDMAN [sax] een programma met 4 gloednieuwe composities van respectievelijk Hanne Deneire, Daan Janssens, Bram Van Camp en Stefan Prins. En vanuit een bestaand repertoire samengesteld door Eric Sleichim ontstond in 2017 een nieuwe soundtrack op de opnieuw actuele stille oorlogsfilm Arsenal van Aleksandr Dovzhenko.
Kruisbestuivingen met nieuwe vormen van technologie en elektronica kenmerken de voorbije jaren van BL!NDMAN [strings]. Met ICONS, The American Minimalists onderzoeken ze samen met het hele BL!NDMAN collectief hoe bekende en onbekende werken van minimalistische componisten een vernieuwende toets kunnen krijgen. Met het eclectische Strings Electric zoeken ze met scratchende live electronics de dialoog op tussen akoestische en versterkte uitvoeringen van werken van Saariaho, Reich, van Beethoven en Crumb. De toekomst brengt meer avontuur en tegendraadsheid. In BL!NDMANs recente initiatief Parliament of Angels (2023-2027) zal het strijkkwartet vol overgave nieuwe klankpaden ontginnen en originele samenwerkingen aangaan die het experimentele karakter van het collectief blijven benadrukken.
Stefanie Van Backlé: viool
Femke Verstappen: viool
Monica Goicea: altviool
Suzanne Vermeyen: cello