BL!NDMAN [drums]
BL!NDMAN [drums] inspireert en onderzoekt klankwerelden met ritmische avontuurlijkheid. Het kwartet ontstond in 2006 in context van masterclasses en workshops voor jonge musici die BL!NDMAN regelmatig organiseerde. Hun eerste omstandige concertreeks was met de Kwadratur-triptiek #1/Globus , #2/Transfo en #3/Cube waar ze samen met het gehele collectief de grenzen van de hedendaagse muziekbeleving aftasten. Een audiovisuele belevenis vol zintuigelijke prikkels.
BL!NDMAN [drums] werd vanaf het begin volop ingezet in multidisciplinaire programma’s op maat van speciale gelegenheden. Samenwerkingen met gerenommeerde kunstenaars zoals Ivo van Hove, Wim Henderickx en componist/dirigent Andrea Molino leidden tot talloze voorstellingen. Zo toert BL!NDMAN [drums] vanaf 2007 met Romeinse Tragedies, een productie van Toneelgroep Amsterdam met een soundtrack van Eric Sleichim. Bij de opening van het MAS in Antwerpen lanceerden ze het locatieproject The Raft of the Medusa (2010). In Totem (2011) werkte het kwartet samen met BL!NDMAN [strings] en speelde stukken van Eric Sleichim en componist en dj Matt Wright op 8 turntables. Hiermee gaven ze mee vorm aan een hedendaagse invulling van de muziekstijl turntablism die anders dan in de meer populaire muziek weinig tot geen tradities kent in de klassieke muziekwereld. In Whiplash (2012) maakte BL!NDMAN [drums] een voorstelling met een unieke combinatie voor 4 saxofoons en 4 percussionisten. In het meeste recente ICONS, The American Minimalists (2023) herontdekken ze met hedendaagse percussie-instrumenten minimalistische werken waaronder het bijna nooit uitgevoerde 2×5 van Steve Reich.
Het blijvend uitbreiden van het instrumentarium en de zoektocht naar nieuwe klankwerelden is wat BL!NDMAN [drums] drijft. In FULL RIDE gebruikt het kwartet oneigenlijke voorwerpen zoals schoolborden en remschijven als muzikaal materiaal. De mogelijkheden van nieuwe klanktexturen blijken haast eindeloos. Later volgt de jongerenvoorstelling X-plosion! die de drumtaal van het kwartet verkent met een wereldwijde reis door de levendige klanken van marimba’s, snaredrums, trommels, djembés en voorwerpen zoals lichtschakelaars en metalen buizen.
Bij de herdenking van de Eerste Wereldoorlog in 2014 krijgt BL!NDMAN [drums], net als de andere kwartetten van het BL!NDMAN collectief, de kans om een nieuwe soundtrack te voorzien bij een stille film. De keuze valt op de spectaculaire romantische oorlogsfilm WINGS (1927) waarin ze de virtuoze luchtgevecht scènes begeleiden met een hedendaagse bewerking van de interessantste percussiecomposities uit de 20ste eeuw.
De liefde voor film, beeldmedia en klankexperiment blijft het kwartet ook vandaag prikkelen tot nieuwe muzikale avonturen. Voor Parliament of Angels (2023-2027) gaat BL!NDMAN [drums] in IRCAM, het wereldberoemd centrum voor elektroakoestische muziek, in dialoog met jonge internationale componisten voor de ontwikkeling van nieuwe composities voor solopercussie- en elektronica. Dit zal onder meer leiden tot de nieuwe voorstelling SLAP STICKS, waarin het kwartet werken van een nieuwe generatie kunstenaars naar een jonger publiek vertaalt. De voorstelling wordt begeleid met beelden van Buster Keaton en andere topkomieken uit de stille- en animatie filmwereld.
Hannes Nieuwlaet: percussie
Yves Goemaere: percussie
Ward De Ketelaere: percussie
Gideon Van Canneyt: percussie