Sorry, your browser is not supported. Please use a modern browser like Chrome, Firefox, Safari or Edge.

32 FOOT

The Organ of Bach
[sax] + Eric Sleichim

 De saxofoons van BL!NDMAN brengen orgelwerken van Johann Sebastian Bach. Het orgel had in Bachs tijd orkestrale proporties aangenomen die door de componist ten volle benut zijn.

Door het opsplitsen van de stemmen komt het briljante van de composities des te meer aan de oppervlakte. Door verdubbeling met elektronica worden de lage tonen die eigen zijn aan de 32-voeters van de grote orgels gegenereerd. BL!NDMAN verwordt tot een menselijk orgel bewogen door adem.

De CD 32 FOOT / the Organ of Bach in 2014 bekroond met de KLARA voor beste CD-opname.

 

TEXTE FRANÇAIS

Eric Sleichim: artistieke leiding, arrangementen, tubax en electronica

BL!NDMAN [sax]
Pieter Pellens: sopraansaxofoon
Hendrik Pellens: altsaxofoon
Piet Rebel: tenorsaxofoon
Sebastiaan Cooman: baritonsaxofoon

32 FOOT / The Organ of Bach is een BL!NDMAN-productie in opdracht van en in coproductie met Festival Oude Muziek Utrecht en deSingel en in samenwerking met KlaraFestival en Flagey.

Programma

Johann Sebéstian Bach / Arr. Eric Sleichim:
BWV 598: Pedal-exercitium in G minor
BWV 582: Passacaglia & Fuga in C minor
Organ Chorale: Meine Seele
BWV 583: Trio in D minor
BWV 564: Toccata in C Major

Franco Donatoni: Rasch
of
Frederik Neyrinck: B.S. unfolded …

Johann Sebéstian Bach / Arr. Eric Sleichim:
BWV 535: Prelude & Fugue in G minor
BWV 596: Concerto in D minor nach Vivaldi

Agenda

2025
25 Jan
2024
20 Apr
La Chapelle des Franciscaines
Deauville (FR)
23 Mrt
Malraux. national scene Chambéry Savoie
Chambéry (FR)
09 Feb
Théâtre Impérial
Compiègne (FR)
2023
04 Feb
ABC Scène National
Bar-le-Duc (FR)
2022
23 Sep
Sint-Carolus Borromeuskerk (org. Bach Festival)
Antwerpen (BE)
03 Mrt
Stadsschouwburg Philharmonie
Haarlem (NL)
25 Feb
CC Maasmechelen
Maasmechelen (BE)
2021
20 Nov
L'Autre Scène (org. Grand Avignon)
Vedène (FR)
16 Feb
Stadsschouwburg Philharmonie (postponed)
Haarlem (NL)
2020
10 Okt
Eglise Saint Remacle (org. Mubafa)
Famenne (BE)
03 Jul
Klara.be
(BE)
2019
30 Aug
De Machinefabriek (org. Nazomerfestival)
Vlissingen (NL)
23 Mrt
Cathedral (org. Church Music Festival)
Oslo (NO)
2018
24 Nov
Great Amber Concert Hall
Liepaja (LV)
26 Jun
Onze-Lieve-Vrouwkerk (org. CC Strombeek)
Gaasbeek (BE)
18 Mei
L'Onde Théâtre
Velizy (FR)
17 Mei
Le Quartz, Scène nationale de Brest
Brest (FR)
17 Mrt
CC De Brouckère
Torhout (BE)
11 Feb
Faubourgs de Saint-Omer (org. La Barcarolle)
Saint-Omer (FR)

2017
22 Nov
Opéra de Rouen Normandie
Rouen (FR)
15 Nov
Théätre de Bourgoin-Jallieu
Bourgoin-Jallieu (FR)
14 Nov
Théâtre de la Renaissance
Oullins (FR)
17 Mei
Théâtre de Cornouaille
Quimper (FR)
24 Mrt
PBA
Charleroi (BE)
2016
23 Okt
CC Casino
Koksijde (BE)
16 Okt
Villa Augustus
Dordrecht (BE)
22 Aug
Ruhrtriennale
Essen (DE)
03 Aug
TAZ
Oostende (BE)
21 Mei
Muziek in de Kleurfabriek
Drongen (BE)
20 Mrt
CC Westrand
Dilbeek (BE)
15 Feb
Warsaw Philharmonic
Warsaw (PL)
2015
22 Nov
Amici della Musica
Foligno (IT)
20 Nov
Kerk Sint-Denijs
Zwevegem (BE)
12 Jul
Abbatiale
Saintes (FR)
24 Jun
org. Concentus Moraviae
Predklasteri (CZ)
23 Jun
org. Concentus Moraviae
Moravsky Krumlov (CZ)
22 Feb
Riga (LV)
25 Jan
Sint-Agatha-Berchem (BE)
15 Jan
HoGent
Gent (BE)
2014
23 Okt
Liege Philharmonie (BE)
17 Okt
Peer (BE)
15 Okt
Koninklijk Paleis
Brussel - Bruxelles (BE)
09 Okt
St-Vedastuskerk
Menen (BE)
04 Okt
Kerk Sint-Mariaburg
Ekeren (BE)
26 Sep
Musica Divina
Geel (BE)
07 Sep
Akerk
Groningen (NL)
29 Aug
Festival Walter Boeykens
Bornem (BE)
08 Aug
Les Jardins d’Annevoie
Annevoie-Rouillon (BE)
22 Jun
Kerkrade (NL)
20 Mei
Festival van Vlaanderen Kortrijk
Kortrijk (BE)
15 Mei
Festival der Voorkempen
Malle (BE)
15 Feb
Sint-Vincentiuskerk Ramskapelle
Knokke (BE)
2013
22 Nov
CC 't Schaliken
Herentals (BE)
10 Nov
C-Mine
Genk (BE)
09 Nov
CC Belgica
Dendermonde (BE)
27 Okt
CC De Velinx
Tongeren (BE)
26 Okt
Amuz
Antwerpen (BE)
25 Okt
Stadspodia
Leiden (NL)
05 Okt
CC St-Niklaas
Sint-Niklaas (BE)
04 Okt
Sint-Michielskerk (org. CC De Spil)
Roeselaere (BE)
28 Sep
CC De Adelberg
Lommel (BE)
26 Sep
30 CC
Leuven (BE)
13 Sep
CC Hasselt
Hasselt (BE)
17 Mei
St. Hermeskerk (org. Cultuurdienst Ronse)
Ronse (BE)
15 Mei
Germanisches Nationalmuseum
Nürnberg (DE)
03 Mei
Sint-Martinuskerk (org. CC De Werf)
Aalst (BE)
26 Apr
Onze-Lieve-Vrouwekerk (org. CC Strombeek)
Beigem (BE)
20 Apr
Handelsbeurs
Gent (BE)
01 Mrt
Handelsbeurs
Gent (BE)
22 Feb
Muziekgebouw aan 't IJ
Amsterdam (NL)
01 Feb
Academiezaal
Sint-Truiden (BE)
26 Jan
O.L.V. ter Potterie
Brugge (BE)
2012
01 Sep
Domkerk (org. Festival Oude Muziek) (première)
Utrecht (NL)
14 Jun
Musikfestspiele Sanssouci (avant-première)
Potsdam (DE)
25 Mei
Vrijstaat O. (try-out)
Oostende (BE)

Hedendaagse echo’s van een muzikaal verleden
BL!NDMAN’s benadering van oude muziek met moderne instrumenten is eerder gericht op een hervormende transformatie dan op een exacte imitatie. De afgelopen 20 jaar is BL!NDMAN voortdurend op zoek geweest naar een saxofoongeluid dat een nieuw licht werpt op oude muziek. Centraal daarbij staat het timbre, en de manier waarop de toon bewust beïnvloed kan worden door het hele lichaam, zelfs de stemkast.

In Bachs tijd was het orgel als een enorme synthesizer; de ‘koning der instrumenten’ met zijn ontelbare tinten en mogelijkheden. Om meerstemmige muziek te kunnen spelen, heeft de organist, door van klavier te wisselen, toegang tot een reeks registers waardoor het weefsel van stemmen perfect kan worden gevolgd. Het kwartet kan deze differentiatie bereiken door gebruik te maken van het zeer specifieke spectrum van elke saxofoon – sopraan, alt, tenor en bariton.

Bij het arrangeren van orgelwerken word je voortdurend geconfronteerd met melodieën waarvan de hoge of lage noten buiten het bereik van een van de individuele saxen liggen. Opwindend call and response-spel komt dan om de hoek kijken, waarbij motieven en melodieën bijna ongemerkt worden doorgegeven, als in een muzikale estafette. De instrumentatie volgt nauwgezet de structuur van de muziek, zoals het spel van thema’s, contra-thema’s en spill-over passages in de fuga’s, of de variatietechniek in de Passacaglia.

Toen ik Bachs orgeloeuvre doornam, viel het me op dat hij zelden een specifiek register of toon omschrijft. Slechts in één partituur noemt Bach expliciet het extreem lage 32 ft register: dat van Vivaldi’s Concerto in D minor, dat hij voor orgel herschreef. Dit is een prachtig stuk, waarin de majestueuze rijkdom van het orgel wordt verenigd met Vivaldi’s levendige instrumentale virtuositeit. Hier worden de pedaalpassages, bedoeld voor de langste orgelpijpen of baspijpen, de 16- en 32-voets, gespeeld op een tubax (een nieuw 21e-eeuws instrument, als een soort contrabassax).

Het openingswerk, Pedal-exercitium BWV 598, is een fragmentarisch bewaard gebleven solo van 33 maten, bedoeld om het pedaalwerk van de organist in opleiding te verbeteren. Naast zijn tien vingers, die drie of vier klavieren op het orgel kunnen bedienen, gebruikt een organist ook beide voeten. Hoewel techniek het belangrijkste punt is van deze pedaalstudie, behoort de beroemde Passacaglia in c BWV 582 al tot de categorie ‘kunst die kunst verhult’. Aan het begin horen we het pedaal namelijk heel duidelijk, in een eenvoudige melodie van acht maten, maar in het uitwaaierende vervolg doet Bach zijn uiterste best om te verhullen dat het juist die paar eenvoudige noten zijn die het fundament vormen waarop het hele krachtig opgebouwde bouwwerk rust.

Deze Passacaglia toont Bach op het toppunt van zijn variatievermogen. Bachs orgelwerk bevat een onuitputtelijke rijkdom aan genres, vormen en stijlen, zelfs binnen één en dezelfde compositie. Toccata, adagio, fuga BWV 564 is hier een treffend voorbeeld van. Bij Bach groeide de Toccata – ooit begonnen in Venetië als een soort vrije improvisatie om de vingers los te maken en de luisteraar te imponeren met snel gespeelde passages – uit tot een monumentaal, soms meerdelig werk dat hij vaak afrondde met een fuga. Deze Toccata kan in drie delen worden verdeeld. Alleen het rapsodische begin is een echte toccata, waaraan Bach een Adagio en een Fuga heeft toegevoegd.

Natuurlijk is het orgel nauw verbonden met kerkmuziek. Maar Bach maakte bepaalde vormen van wereldlijke muziek toegankelijk voor organisten. De nieuwe Italiaanse muziek, vooral die van Vivaldi, inspireerde hem hiertoe. Het Concerto in D klein BWV 596 is een werk voor orgelsolo dat hij modelleerde naar het voorbeeld van Vivaldi’s vioolconcerti. Het vijfdelige werk heeft twee zeer korte, langzame onderbrekingen – een Grave van drie maten en een Largo van drieëntwintig maten. De substantiële delen zijn voornamelijk het middendeel (een fuga) en de finale. Het is waarschijnlijk geen toeval dat hij onder andere koos voor een concerto met een fuga (nogal ongebruikelijk bij Vivaldi).

De Triosonata BWV 583, een prachtig adagio, heeft ook een wereldlijk karakter; een ‘sonata da camera’ waarin twee solisten worden begeleid door de basso continuo (hier de baritonsaxofoon). Een combinatie van Italiaanse melodieusheid en solide contrapunt.

Opvallend aan het Preludium BWV 546 is de terugkerende, plechtige ritournelle, afgewisseld met fugatische triolen, terwijl het Preludium en Fuga BWV 535, een later herzien werk uit zijn jeugd, duidelijke sporen vertoont van een traditie die hij van Buxtehude heeft geërfd. Een fuga hoeft echter niet altijd over te komen als een strikt wiskundige vorm. Een voorbeeld hiervan is BWV 578, een van Bachs vroegste grootschalige orgelfuga’s, ook wel bekend als de ‘Kleine Fuga’, die al meerdere bewerkingen heeft ondergaan.

Eric Sleichim, juli 2013