Mozart Machine
In Mozart Machine haalt BL!NDMAN in een subtiele combinatie van vrouwenstemmen met saxofoons de zeer aparte canons van een schalkse Amadeus door de maalmolen. Zelf bedacht de grootmeester ze met niet bepaald stichtende teksten zoals ‘Leck mich im Arsch’ of laat hij de sopranen olijk zingen over eten en drinken. Maar onder deze gezouten bovenlaag schuilt een zeer ontroerende Mozart en bovenal een geniale componist.
BL!NDMAN brengt met een aantal aangrijpende canons en fuga’s Mozarts minder bekende repertoire en laat, dankzij de wondermooie samensmelting van kristalheldere vrouwenstemmen met de bronzen klank van de saxofoons, de tragiek in deze werken doorheen al z’n poriën zinderen. De video getuigt.Aanvankelijk leek Mozart voor het saxofoonkwartet absoluut onbetreedbaar terrein. Met BL!NDMAN zochten we naar klankencombinaties die de aangewende structuren zo transparant mogelijk konden weergeven en met een hedendaags instrumentarium de diepgang en spiritualiteit in zijn werk konden vertolken. In de fuga’s refereert het bronzen geluid van de saxofoons naar het orgel, volgens Mozart – de koning der instrumenten -, terwijl het in de canons samen met de hoge vrouwenstemmen aan de door hem geliefde bassethoorns herinnert. Dankzij een gerichte zoektocht rond zijn polyfone meesterschap kwamen we tot een ontroerende ontmoeting met dit veel te vroeg gestorven muzikale genie.
Deze anthologie resulteert rechtstreeks uit twee vorige opnames met het saxofoonkwartet: Johann Sebastians Choralpartiten op BL!NDMAN plays Bach en de retrospectie doorheen drie eeuwen polyfoon repertoire op Multiple Voice.
Eric Sleichim: artistieke directie, concept, transcripties en arrangementen
BL!NDMAN [sax]
Koen Maas: sopraan saxofoon
Roeland Vanhoorne: alt saxofoon
Piet Rebel: tenor saxofoon
Raf Minten: bariton saxofoon
BL!NDMAN [vox]
Els Van Laethem: sopraan
Emilie De Voght: sopraan
Sarah Abrams: sopraan
Wies Hermans: video
Bart Bouckaert: repetitor
Jo Thielemans: klanktechniek
Ief Spincemaille: videotechniek
Veerle Vaes*: productieleiding
Mozart Machine is een BL!NDMAN-productie, in coproductie met het Concertgebouw Brugge
Programma
W. A. Mozart / arr. & transcr. E. Sleichim:
Caro bell idol mio KV 562
Zonder titel KV 15z
Kyrie KV 89/73k
Chorale KV 620
Leck mich im Arsch KV 231/382c
Alleluia KV 553
Gigue KV 574
Lacrimoso son io KV 555
Nascoso è il mio sol KV 557
Difficile lectu mihi mars KV 559
Fuge KV 401/375e
Heiterkeit und leichtes Blut KV 507
Auf das Wohl aller Freunde KV 508
Ach! zu kurz KV 228/515b
Zwei kleine Fugen KV 154a/Anh. A61, A62
Vier Rätselkanons KV 89a II/73r
Fuge KV 394/383a
Selig, selig KV 230/382b
Ouverture KV 399/385i
Sie ist dahin KV 229/382a
Kyrie KV 626*
V’amo di core KV 348/382g
Adagio KV 410/484d
Vierstimmiger Kanon KV deest
Pers
Heldere stemmen, sonore saxofoons en ragfijne canons; mooi gedaan en aangenaam om naar te luisteren.
Maarten Beirens – De Standaard – 30/01/06
Im Wechselspiel mit den hervorragenden Sopranistinnen besorgten BL!NDMAN eine Aufführung auf dem allerhöchsten Niveau. Dieser fabelhaft austarierte, kontemplativ in sich ruhende Mozart wirkt in seiner nüchtern konzentrierten Klarheit, der spürbaren Liebe zum Detail und dem freien Klangsinn bemerkenswert ausgereift. Authentizitätsfragen stellen sich da keine mehr.
Stefan Michalzik – Frankfurter Rundschau – 19/04/06
Après Bach, les saxophonistes du Blindman Quartet partent à la découverte de Mozart, et le résultat est à nouveau atypique, hors des habitudes et des attentes. Les fugues et les canons alternent avec des pièces d’origine religieuse et le soufle des instruments se mêle à celui d’un ensemble vocal féminin. Puristes s’abstenir,… mais les curieux seront ravis.’
Michel Debrocq – Le Soir 01/02/06