Sorry, your browser is not supported. Please use a modern browser like Chrome, Firefox, Safari or Edge.

Women of the World

Female composers
[strings]

Een selectie i.h.k.van KRONOS for the Future

ALEXANDRA DU BOIS
Behind Rainbows (2019)

Verdriet is als een caleidoscoop. Achter regenbogen gaan verhalen van schaduwen en stortbuien schuil, zelfs van de dood. Kleuren komen altijd tevoorschijn. Licht volgt en gaat vooraf. De perceptie van geluid is niet anders dan kleur. Verdriet is als een caleidoscoop; het verandert altijd. Net als vreugde, een regenboog, een herinnering, van wat voorbijging vóór de kleur.

 

ARUNA NARAYAN
Mishra Pilu (2020)

Mishra Pilu bestaat uit een Aalap-gedeelte en een Bandish-gedeelte:
De Aalap is vrij en ongemeten, met een melodielijn die door het kwartet loopt terwijl de andere stemmen naar wens hun eigen improvisatorische echo’s toevoegen.
De Bandish is gedoseerd met een ritmische begeleiding door de cello.

 

JLIN
Little Black Book (2018)

Ik heb de naam Little Black Book gekozen omdat ik een zwart notitieboekje heb waarin ik letterlijk elk creatief idee dat ik heb opschrijf. Het is mijn boek van absolute vrijheid. Het boek is heel speciaal voor me, want ik kreeg het op mijn eenentwintigste verjaardag van mijn oudste neef. Toen Kronos me benaderde om dit project te doen, was ik nogal extatisch en wist ik meteen dat ik dit wilde aanpakken vanuit een perspectief van absolute vrijheid van geluid. Het kon me niet schelen hoe gek het klonk, ik wilde gewoon dat de instrumenten en de keuze van de instrumenten vrij waren. Vrijheid was mijn doel, hoe links of onconventioneel het ook mocht zijn.

Jlin, een van de meest prominente elektronische producers van de huidige generatie, verscheen voor het eerst op Planet Mu’s tweede Bangs & Works compilatie, die een enorme impact had op de elektronische/clubmuziek. Hoewel ze bekend staat om het feit dat ze footwork naar een breder publiek heeft gebracht, beschouwt Jlin zichzelf niet als een footworkartiest. Ze komt uit Gary, Indiana, een plaats die dicht maar toch ver genoeg van Chicago ligt om haar een andere kijk op het genre te geven.

 

SOO YEON LYUH
Yessori (Sound from the Past) (2016)

Ik kreeg de opdracht om een stuk te schrijven dat aspecten van traditionele Koreaanse muziek verkent. Dus componeerde ik dit stuk en noemde het Yessori (옛소리), wat ‘geluid uit het verleden’ betekent in het Koreaans. Ik was eerst gewend om piano en viool te spelen. Dus toen ik later traditionele Koreaanse muziek onderzocht, voelden de relatieve toonhoogteverhoudingen en vloeiende ritmische cycli compleet nieuw aan. In de afgelopen 20 jaar ben ik met deze vreemde en toch mooie kwaliteiten vergroeid en werd verliefd op een tweesnarig strijkinstrument dat ‘haegeum’ wordt genoemd.Yessori is mijn manier om deze ervaring met een zo breed mogelijk publiek te delen.

 
SUSIE IBARRA
Pulsation (2018)

Pulsation, net als een polsslag in het menselijk lichaam, wordt geschreven met een continu ritme dat door de muziek heen slaat en dat door verschillende paden en patronen stroomt. Sommige beatpatronen zijn geïnspireerd op pulserende signaaltaal uit de ritmische modi van de Filippijnse kulintang gong. Dit zijn pulsen die de beats van communicatie zijn. Sommige van deze patronen kruisen ritmes, waardoor het gevoel verandert, zoals wanneer iemand ervaart hoe het is om te spelen of te luisteren naar een polyritme. Als we in deze kruisritmes zitten en luisteren naar de verschuivingen terwijl het gespeeld wordt, kan ons gevoel en perspectief verschuiven waar begin en eind zijn, en kunnen we ons gevoel van het horen van meerdere ritmes verschuiven. Sommige patronen zijn unisons, waarbij de nadruk ligt op gesyncopeerd ritme en melodie.
Pulsation beweegt voortdurend en verschuift. Het kan worden waargenomen als een lijn en een cirkel. De performers zijn ook in staat om de volgorde van de secties af te wisselen of te veranderen, waardoor het mogelijk is om op verschillende plaatsen te beginnen en te besluiten om op een andere plaats te eindigen. Er zijn ook momenten waarop een performer kan improviseren binnen bepaalde ritmische cycli van een sectie.

Eric Sleichim: artistieke directie

BL!NDMAN [strings]
Stefanie Van Backlé: viool
Femke Verstappen: viool
Monica Goicea: altviool
Suzanne Vermeyen: cello

Programma

Alexandra du Bois: Behind Rainbows
Aruna Narayan: Mishra Pilu
Jlin: Little Black Book
Soo Yeon Lyuh: Yessori
Susie Ibarra: Pulsation

Agenda

2024
17 Nov
Brussels (BE)