Roman Tragedies
Ivo van Hove ensceneert drie stukken van Shakespeare – Coriolanus, Julius Caesar, Antonius & Cleopatra – als één doorlopende voorstelling over het politieke bedrijf. De idealen, standpunten en persoonlijke drijfveren van politici staan naast elkaar, Shakespeare trekt geen partij. De schouwburg dient als politiek forum, de plek waar gedebatteerd wordt over de maakbaarheid van de maatschappij. De drie Romeinse tragedies tonen het politieke spel in al zijn facetten.
Coriolanus speelt zich af tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. De titelheld (Fedja van Huêt) weigert zich te neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Hij trekt uiteindelijk ten strijde tegen zijn moederstad Rome.
Julius Caesar (Hugo Koolschijn) verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren.
In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius (Hans Kesting) en de Egyptische Cleopatra (Chris Nietvelt) door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad.
Ivo van Hove: regie
William Shakespeare: auteur Coriolanus, Julius Caesar, Antonius & Cleopatra
Eric Sleichim: muziek compositie en sounddesign
BL!NDMAN [drums]
Hannes Nieuwlaet
Yves Goemaere
Ward De Ketelaere
Christiaan Saris
Tom Kleijn: vertaling
Bart van den Eynde: dramaturgie
Jan Versweyveld: scenografie en lichtontwerp
Lies Van Assche:kostuums
Tal Yarden: video
Toneelgroep Amsterdam: acteurs
een productie van Toneelgroep Amsterdam
een coproductie van Holland festival, De Munt / La Monnaie Brussel / Bruxelles, Kaaitheater Brussel, Muziektheater Transparant, BL!NDMAN
Pers
‘Huiveringwekkende multimediashow. Ivo van Hove en Jan Versweyveld hebben met dit project een nieuw en indrukwekkend hoofdstuk geschreven in hun voortdurende zoektocht naar een nieuwe theatertaal.’
de Volkskrant
‘De voorstelling duurt zes uur, maar je wilt er geen minuut van missen, zo goed spelen de acteurs van Toneelgroep Amsterdam’
De Groene Amsterdammer
‘Een toneelbelevenis zonder weerga, het theater van de toekomst; inventief, zinnenprikkelend, technisch hoogstaand, dicht op de huid.’ * * * * *
Elsevier
‘De voorstelling begint met een flitsende en overrompelende oorlog. Stroboscopen, paukenslagen — livemuziek komt van het Vlaamse ensemble Bl!ndman — en flitsende televisiebeelden zorgen voor het eerste wauw-gevoel’ – Goddeau.com
‘Zelden voelde theater zo relevant. Romeinse tragedies toont politiek als wankele oefening tussen persoonlijke drijfkracht en landsbelang. Je raakt er achteraf niet over uitgepraat.’
de Morgen
‘Ovaties voor huzarenstukje (…) Het spel reikt naar aangename hoogte.’
de Telegraaf
‘Zes uur Shakespeariaanse taalpracht in NOVA-sfeer. Volstrekt ongekunsteld verstrekt een flitsende, eigentijdse vormgeving een inhoud die zo oud is als de weg naar Rome.’ * * * * *
Algemeen Dagblad
‘Magistrale krachttoer van Van Hove, (…) één van zijn indrukwekkendste voorstellingen.’
het Parool
‘De voorstelling begint met een flitsende en overrompelende oorlog. Stroboscopen, paukenslagen — livemuziek komt van het Vlaamse ensemble Bl!ndman — en flitsende televisiebeelden zorgen voor het eerste wauw-gevoel.’ Goddeau.com
Agenda
Politiek, mensen en idealen
De Romeinse tragedies zijn Shakespeares meest politieke stukken. Anders dan zijn koningsdrama’s gaan ze niet over machtswellust, maar ligt het accent op het politieke mechanismen en de maatschappelijke context. Zonder vooringenomen standpunt beschrijft Shakespeare oorzaak en gevolg van politieke structuren in een veranderende samenleving. Drie maal wordt het slagen en falen van een politicus getoond, zijn idealen maar ook de persoonlijke drijfveren die meespelen.
Na de succesvolle Shakespeare-ensceneringen van Othello en Het temmen van de feeks brengt Ivo van Hove nu Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra samen als één doorlopende voorstelling over het politieke bedrijf. Van Hove: “Politiek is mensenwerk en houdt zich bezig met de maakbare wereld; samen probeert men greep te krijgen op een probleem en sturing te geven aan de loop der dingen. Een netwerk van meningen zet via consensus veranderingsprocessen in gang en werpt instituten omver, dit proces blijft voortdurend in beweging.”
Politieke arena
Het publiek bevindt zich midden in de politieke arena, waar de voorstelling non-stop gespeeld wordt. De voorstelling is zowel als zes en een half uur durende marathon te zien als in twee losse delen, verspreid over twee avonden. Men kan in- en uitlopen, van plaats veranderen en naar eigen goeddunken een pauze nemen in een ontmoetingsruimte op het toneel, waar ook drank en kleine gerechten verkrijgbaar zijn. De voorstelling wordt op monitors op verschillende plekken in de schouwburg rechtstreeks uitgezonden. Het publiek maakt zelf keuzes waar het zich wil bevinden en op welke situatie het wil focussen.