PASSING NANCARROW
‘Jazz en blues lijken ons het oog van de orkaan in te fluisteren’, zo omschrijft de legendarische Amerikaanse radiomaker Helen Borten de wilde, proto-elektronische muziek van de Amerikaans-Mexicaanse componist Conlon Nancarrow.
In 2027, dertig jaar na Nancarrows overlijden in 1997, bundelt de Britse componist en turntablist Matt Wright zijn krachten met BL!NDMAN en jazzpianist Alexander Hawkins. Samen trekken ze dwars door die muzikale orkaan, met gloednieuwe composities die botsen op de invloeden van Nancarrow, de elektronische muziek uit de late jaren ’90 die destijds het Britse geluid bepaalde, en de hedendaagse Black MIDI-beweging — een genre van ‘onmogelijke muziek’ dat Nancarrow postuum wist te inspireren.
Voor Wright maakt Nancarrow deel uit van een diaspora van radicale denkers in de muziek die het onmogelijke opzoeken om nieuwe toekomsten hoorbaar te maken. Verwacht verbrokkelde ritmes die onder je voeten verdwijnen, terwijl BL!NDMAN [hybrid] een storm aan noten ontketent die het dak eraf blaast.
‘Terwijl Nancarrow zich richtte op de geïmproviseerde jazz van zijn tijd, waarbij hij jazzideeën via papieren rollen samplede en combineerde met irrationele ritmes om een nieuwe vorm van post-human muziek te creëren, samplen we in Passing Nancarrow de geïmproviseerde jazz van vandaag in real time met software en bouwen die gelaagd op tot ritmische texturen die irrationeel zijn voor zowel mens als technologie.”.’ componist Matt Wright
Matt Wright: artistieke leiding, compositie
Tomas Serrien: dramaturgie
Ward De Ketelaere: muzikale ondersteuning
Alexander Hawkins: piano
Matt Wright: turntables, electronics
BL!NDMAN [hybrid]
Sebastiaan Cooman: baritonsaxofoon, sopraansaxofoon
Ward De Ketelaere: percussie, drums
Gideon Van Canneyt: percussie, drums


